fbpx

Sforăitul – cauze și remedii

Sforăitul este zgomotul produs în momentul respirației, atunci când căile aeriene sunt obstrucționate, iar fluxul de aer care circulă între nas – gură- plămâni este perturbat. Dacă sforăiți, este pentru că țesuturile relaxate din gât vibrează pe măsură ce aerul pe care îl respirați trece peste aceste țesuturi. Aproximativ jumătate din adulți sforăie. Factori precum greutatea, sănătatea și forma gurii vă pot face să sforăiți ca și cum ați tăia bușteni în timpul nopții.

Cum vă dați seama că sforăiți?

Dacă sofrăiți foarte puternic și dormiți cu partenerul dumneavoastră, cu siguranță acesta se va trezi din această cauză și vă va spune. Dacă totuși nu credeți sau dormiți singuri și doriți să știți cu siguranță, puteți porni un reportofon pentru a vă înregistra, înainte de a vă culca.

Factorii care pot provoca sforăitul sunt:

  • Congestie nazală– orice situație care vă împiedică să respirați pe nas vă poate face să sforăiți. Aici ne referim la răceală, gripă sau alergii.
sursă foto – Pixabay
  • Poziția de dormit – acest lucru vă poate face să sforăiți sau să înrăutățească această problemă. Sforăitul este, de obicei, cel mai frecvent și cel mai puternic atunci când dormiți pe spate, deoarece efectul gravitației asupra gâtului îngustează căile respiratorii. Încercați să dormiți pe o parte.
  • Anatomia nasului – dacă peretele subțire dintre nări nu s-a format corect, o parte poate fi mai mică decât cealaltă – se numește deviație de sept. Acest lucru vă poate îngreuna respirația și vă poate face să sforăiți. La fel se poate întâmpla dacă v-ați rănit nasul. Discutați cu medicul dumneavoastră dacă credeți că se întâmplă așa ceva – intervenția chirurgicală poate uneori să remedieze această problemă.
  • Anatomia gurii –  dacă valul palatin moale este gros, vă poate îngusta căile respiratorii și vă poate face să sforăiți. Acest lucru se poate întâmpla și dacă bucata mică de țesut care atârnă de valul palatin  moale – uvula – este mai lungă decât de obicei. Persoanele supraponderale pot avea țesuturi suplimentare în partea din spate a gâtului, care le pot restrânge căile respiratorii. Chirurgia poate ajuta uneori și în acest sens.
  • Consumul de alcool – sforăitul poate fi provocat și prin consumul de alcool înainte de culcare, deoarece alcoolul relaxează mușchii gâtului.
  • Apnee – sforăitul poate fi un semn al unei afecțiuni mai grave numită apnee în somn. Aceasta este o afecțiune în care o persoană încetează să respire în mod repetat pentru perioade scurte de timp în timpul somnului. Semnele acesteia includ gură uscată, dureri de cap sau dureri în gât dimineața. Această problemă medicală este legată de accident vascular cerebral, hipertensiune arterială și boli de inimă, așa că este indicat să consultați medicul dacă suspectați că ați putea avea apnee în somn. Este posibil să vă recomande un dispozitiv care vă ajută să respirați în timp ce dormiți sau, în unele cazuri, să efectuați o intervenție chirurgicală.
  • Îmbătrânirea – de parcă nu ar fi suficient de trist acest subiect, acum trebuie să vă faceți griji și asupra sforăitului. Pe măsură ce îmbătrânim, pielea și țesuturile își pierd elasticitatea și umezeala.

Există mai multe tipuri de sforăit. Modul în care sforăiți poate spune multe despre ceea ce vă provoacă sforăitul. Tipuri de sforăit:

  • Dacă sforăiți cu gura închisă, atunci respirația nu este în nas sau în gât. Acest lucru indică faptul că aveți o problemă cu poziția limbii în timpul somnului.
  • Dacă sforăiți cu gura deschisă, atunci aveți o problemă cu țesuturile aflate în zona gâtului.
  • Dacă sforăiți când dormiți pe spate, atunci frecvența acestor episoade poate fi redusă prin îmbunătățirea obiceiurilor de somn.
  • Dacă sforăiți în toate pozițiile de somn, atunci această situație reprezintă o problemă severă care necesită tratament sau chiar o intervenție chirurgicală.

În unele cazuri este important să solicitați îngrijirea medicului pentru a primi tratamentul medical de care aveți nevoie pentru a remedia această problemă.

Sforăitul cauzat de factori benigni – cum ar fi poziția somnului – poate fi adesea tratat cu remedii simple la domiciliu.

Iată câteva remedii pentru a trata sforăitul și diversele sale cauze:

  • Slăbiți dacă sunteți supraponderal

Acest lucru ajută la reducerea cantității de țesut din gât care ar putea cauza sforaitul. Puteți pierde în greutate reducând aportul caloric total, consumând porții mai mici și alimente mai sănătoase. Asigurați-vă că faceți zilnic exerciții fizice. De asemenea, puteți să vă adresați medicului sau unui nutriționist pentru ajutor.

sursă foto – Pixabay
  • Dormiți pe o parte

Dormitul pe spate uneori determină mutarea limbii în partea din spate a gâtului, ceea ce blochează parțial fluxul de aer prin gât. Dormitul pe o parte permite aerului să treacă și astfel vă veți opri din sforăit.  

sursă foto – Pixabay
  •  Folosiți benzi nazale sau un dilatator nazal

Benzile nazale lipite pot fi așezate pe puntea nasului pentru a ajuta la creșterea spațiului din pasajul nazal. Acest lucru vă poate face respirația mai eficientă și vă poate reduce sau elimina sforăitul. Puteți încerca, de asemenea, un dilatator nazal, care este o bandă adezivă rigidizată, aplicată pe partea superioară a nasului. Acest lucru vă ajută să respirați mai ușor.

  • Tratați alergiile cronice

Alergiile pot reduce fluxul de aer prin nas, ceea ce te obligă să respiri pe gură. Acest lucru crește probabilitatea de a sforăi. Discutați cu medicul dumneavoastră despre ce medicamente puteți lua pentru a vă îmbunătăți starea.

  • Corectați problemele structurale din nas

Unii oameni se nasc cu sau suferă o leziune și, astfel, ajung să aibă deviație de sept. Poate fi necesar să faceți o operație pentru a corecta această afecțiune. Discutați cu medicul dumneavoastră.

  • Limitați sau evitați alcoolul înainte de culcare

Încercați să nu consumați alcool cel puțin două ore înainte de culcare. Alcoolul poate relaxa mușchii gâtului, provocând sforăitul.

  •  Evitați somniferele înainte de culcare

Dacă luați somnifere și observați că sforăiți, discutați cu medicul dumneavoastră pentru a vedea care sunt opțiunile dumneavoastră.

  •  Renunțați la fumat

Fumatul este un obicei nesănătos care vă poate agrava sforăitul. Discutați cu medicul dumneavoastră despre terapii care vă pot ajuta să renunțați la acest viciu.

  •  Dormiți suficient

Asigurați-vă că dormiți 8 ore pe noapte.

sursă foto – Pixabay
  •  Folosiți un aparat anti-sforăit

Muștiucurile dentare numite „aparate anti-sforăit” vă pot ajuta să vă păstrați pasajele aeriene deschise, facilitând respirația. Acest lucru previne sforăitul.

  • Apelați la UVPP – uvulopalatofaringoplastie

Aceasta este o intervenție chirurgicală pentru îndepartarea uvulei, a unei părți a palatului moale și a amigdalelor în tratamentul sforaitului și apneei obstructive de somn.

Bineînțeles, motivele pentru care să remediați această problemă sunt multe. Printre aceastea, amintim:

  • Veți avea o tensiune arterială normală – deși cauza nu este pe deplin cunoscută, cercetătorii au descoperit că hipertensiunea arterială și sforăitul pot fi strâns legate.
  • Veți scăpa de efectele adverse – sforăitul este un perturbator al somnului, așa că, dacă rezolvați această problemă, scăpați și de alte inconveniente sau boli. De exemplu, ați putea descoperi că vă treziți mai bine odihniți și cu mai puține dureri de cap.
  • Nu vă veți certa cu partenerul– sforăitul perturbă somnul partenerului. Acesta nu doar se va trezi din această cauză, dar va fi și foarte supărat. Cuplurile care au o singură persoană care sforăie pot ajunge să doarmă în dormitoare separate.
  • Veți avea mai multă energie pe timpul zilei – dacă nu veți fi deranjat în timpul nopții, atunci vă veți trezi foarte odihnit și veți avea parte de foarte multă energie.

Sforăitul poate perturba somnul dumneavoastră, dar și cel al partenerului. Pe lângă faptul că este enervant, sforăitul poate indica o problemă gravă de sănătate. Trebuie să apelați la medic  și să încercați una sau mai multe dintre remediile de mai sus.

Lăsați un comentariu