Cum afectează stresul somnul nostru – efecte și remedii

Stresul afectează adesea calitatea și durata somnului. Stresul și lipsa somnului pot avea ambele un impact sever asupra sănătății fizice și mentale. Experții recomandă ca oamenii să aibă parte de 7-9 ore de somn pe noapte, în funcție de vârsta lor, dar și de alți factori. În cadrul acestui articol, discutăm despre cum afectează stresul somnul nostru, despre efectele stresului și despre cum putem remedia acest lucru.

Potrivit Centrelor pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, 35,2% dintre adulți dorm mai puțin de 7 ore în fiecare noapte. Acest lucru poate duce la un deficit de somn care are ca rezultat probleme de sănătate fizică și mentală pe termen îndelungat.

Rolul exact al somnului nu este clar, însă cercetările au arătat că facilitează o serie de procese din organism. Acestea includ modificări fizice, cum ar fi repararea mușchilor, și sarcini mentale, cum ar fi concentrarea.

Efectele lipsei de somn

Lipsa continuă de somn poate crește riscul de boli de inimă, accident vascular cerebral și depresie.

Dacă nu dormi suficient, poți avea o stare de spirit negativă, energie scăzută, dificultăți de concentrare și incapacitatea generală de a funcționa normal. Lipsa somnului poate avea consecințe grave în anumite circumstanțe. Spre exemplu, în cazul persoanelor obosite care conduc sau operează utilaje. Lipsa somnului – efecte, cauze, tratament

Dacă se întâmplă ocazional să nu te odihnești cum trebuie nu ai de ce să te îngrijorezi. Însă lipsa continuă de somn poate crește riscul apariției mai multor afecțiuni cronice de sănătate.

Potrivit unui raport, persoanele care dorm mai puțin de 7 ore pe noapte au un risc crescut de:

  • obezitate
  • boala de inima
  • diabet
  • accident vascular cerebral
  • depresie
  • artrită
  • boală de rinichi
Cum afectează stresul somnul nostru? La om, stresul poate determina sistemul nervos autonom (ANS) să elibereze hormoni, cum ar fi adrenalina și cortizolul.
sură foto Freepik

Legătura dintre stres și somn

Stresul are multe aspecte negative. Totodată, acesta reprezintă un răspuns natural, care a evoluat la oameni și animale pentru a le permite să facă față unor situații importante sau periculoase.

La om, stresul poate determina sistemul nervos autonom (ANS) să elibereze hormoni, cum ar fi adrenalina și cortizolul. Acești hormoni cresc ritmul cardiac. Astfel sângele circulă mai eficient către organele și mușchii vitali, pregătind corpul să ia măsuri imediate, dacă este necesar.

Această reacție este cunoscută sub numele de răspuns de luptă sau fugă și a fost vitală pentru supraviețuirea umană în primele etape ale evoluției.

În zilele noastre, problemele care nu reprezintă o amenințare pentru supraviețuire pot declanșa răspunsul de luptă sau fugă. De exemplu, probleme la locul de muncă sau dificultăți de relaționare.

Este normal să te simți stresat ocazional, dar dacă acest lucru se întâmplă destul de des, sistemul nervos poate să mențină o stare crescută de alertă pentru perioade lungi de timp. Dacă această stare persistă, poate avea un impact grav asupra sănătății fizice și mentale.

Cum afectează stresul somnul nostru? Ei bine, în general, un efect al stresului este că poate provoca lipsa de somn. A fi frecvent într-o stare sporită de vigilență poate întârzia apariția somnului și poate provoca gânduri anxioase. Somnul insuficient poate provoca ulterior stres.

Potrivit unui sondaj al Fundației Naționale a Somnului, 43% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 13 și 64 de ani au raportat că stau treji noaptea din cauza stresului, cel puțin o dată în ultima lună.

Prin reducerea nivelului de stres înainte de culcare, calitatea și durata somnului ar putea fi îmbunătățită.

Meditație Mindfulness

Meditația Mindfulness este o tehnică de relaxare care are ca scop sensibilizarea oamenilor cu privire la momentul prezent. Scopul este de a recunoaște toate gândurile, sentimentele și senzațiile care se petrec în interiorul și în afara corpului fără a reacționa la ele.

Cercetările au arătat că această tehnică oferă mai multe beneficii pentru bunăstarea mentală. Un rezumat bazat pe 47 de studii, care a inclus un total de 3.515 participanți, a constatat că meditația mindfulness a dus la îmbunătățiri mici până la moderate ale anxietății, depresiei și stresului.

Sunt necesare mai multe cercetări de înaltă calitate pentru a determina dacă această tehnică funcționează sau nu ca tratament în combaterea stresului, dar poate fi o metodă ușoară de practicat acasă.

Practicarea meditației timp de 10-30 de minute înainte de culcare ar putea fi o metodă eficientă de reducere a stresului și de îmbunătățire a somnului.

Exerciții fizice

Exercițiile fizice pot reduce simptomele anxietății și stresului.

Exercițiul fizic este un instrument util pentru că îmbunătățește sănătatea mintală și a bunăstării, dar și pentru că oferă anumite beneficii fizice.

Cercetările sugerează că efectele exercițiile fizice asupra unei stări mintale bune ar putea face din acestea un tratament adecvat pentru anxietate și tulburări legate de stres, reducând necesitatea altor tratamente.

O cercetare publicată în 2017 a constatat că activitatea fizică este eficientă în reducerea simptomelor de anxietate și stres. Alte dovezi sugerează, de asemenea, că exercițiile fizice au un impact direct asupra îmbunătățirii calității somnului la persoanele cu vârsta peste 40 de ani, care au dificultăți de somn.

Alte modificări ale stilului de viață

Următoarele modificări ale stilului de viață pot ajuta, de asemenea, unele persoane să-și reducă nivelul de stres:

  • adoptarea unei  diete sănătoase
  • scăderea consumului de cofeină și alcool
  • evitarea gândurilor despre serviciu acasă sau verificarea e-mailurilor de la serviciu seara
  • căutarea unui sprijin de la prieteni și familie

Reducerea stresului poate reprezenta o problemă  greu de rezolvat. Este esențial să identifici sursa stresului, care este adesea legată de muncă sau de o relație. Deși aceste probleme pot fi dificil și lent de rezolvat, îndepărtarea sursei de stres este vitală pentru a îmbunătățirea calității vieții.

Atât stresul, cât și lipsa somnului pot duce la probleme de sănătate fizică și psihică.
sursă foto Freepik

Cum afectează stresul somnul nostru?

Stresul și somnul sunt strâns legate. Stresul poate afecta negativ calitatea și durata somnului, în timp ce somnul insuficient poate crește nivelul de stres. Atât stresul, cât și lipsa somnului pot duce la probleme de sănătate fizică și psihică.

Este extrem de important ca persoanele care au probleme cu stresul sau lipsa somnului să fie ajutate în abordarea acestor probleme.

Profesioniștii din domeniul sănătății mintale pot oferi îngrijire și îndrumare, iar prietenii și membrii familiei pot oferi sprijin suplimentar.

Lăsați un comentariu